به ياد او كه زود از دستش داديم

محمد خسروي

هفته نامه آیینه یزد

. . . همه آمده بودند. نماينده محترم ولي فقيه و امام جمعه يزد، دانشگاهيان پيش كسوتان فرهنگ، مديران كل، روحانيون، روزنامه نگاران، پزشكان، ‌مهندسان، ‌معلمان و دبيران، دانش آموزان، خانم هاو آقايان بسياري از اقشار و طبقات مختلف، چهره هاي شاخص و مفاخر يزد خيلي بودند.مجلس شكوهي ويژه يافته بود و حق هم بود، بايد چنين مي‌شد. تكريم و بزرگداشت شخصيتي ممتاز بود از دسته مردان مرد، معلمي از تبار شايستگان و از آنان كه تا هستند قدرشان را نمي‌شناسيم و چون از ميان ما رفتند انگشت حسرت به دندان مي‌گزيم.


سالن همايش مجتمع آموزشي حضرت مجتبي(ع) پر بود از مدعوين. ساعت7:30 بعد از ظهر روز پنج شنبه 12/12/89 بود. جلسه با شكوه خاصي آغاز شد. قرائت روح نواز آيات قران كريم با صوتي دلنشين كه جانها را آرامش مي‌داد و چه زيبا قرائت شد توسط جواني كه خوش مي‌خواند و پس از آن سرود جمهوري اسلامي ايران و سن مزين شده بود به تصوير استاد و اشعار زيبايش و مجري كاردان و طنين آواي جاذبش. آري مجلس نكو داشت استاد احمدمدقق يزدي.آن معلم ممتازي كه قلمش چون به نگارش در مي‌آمد تاثير گذار بود و سالهاي فراواني مجله وزين دانشگاه يزد را نشر داده بود و شعرش در قالب هاي غزل و قصيده و رباعي و دو بيتي مديحه‌ها و بهاريه‌ها و مرثيه‌ها سروده بود. زبان فصيح و گويايش در محافل و مجالس ديگران را به تحسين واداي احترام وا مي‌داشت و با استخدام هر واژه دُر معني مي‌سفت و هر كلمه را در جاي خود مي‌نشاند تا شنونده حلاوتي ديگر يابد و اقناع شود.


گويندگان و سخنوران هر كدام از فضايل و مكارم اخلاقش گفتند و نيمه پنهان چهره آن اديب فرزانه و انسان فرهيخته را آشكار كردند.


در ابتداي برنامه مدير عامل مجتمع آموزشي حضرت مجتبي(ع) جناب‌آقاي سلطان زاده آغاز سخن كرد و از دوستي‌ها و صداقت‌ها و صفاي باطنش گفت و جوانمردي و فتوتش را ستود و نزديك پنج سال عضويت و همراهي او را در هيات تحريريه هفته نامه آيينه يزد فرصتي مغتنم دانست و بر فقدانش اظهار تاسف كرد.


جناب آقاي دكتر جليل شاهي رياست محترم سابق دانشگاه يزد از تواضع و فروتني و مسووليت پذيري او گفت و همتش را ارج نهاد.


جناب آقاي دكتر نواب پور استاد دانشگاه، بزرگي‌ها و بزرگواري هايش را يكايك بر شمرد و به زيبايي، ‌آن پژوهشگر محقق را شناساند.


شاعر گرانقدر جناب آقاي دكتر باقرزاده (بقا) از مشهد مقدس از سابقه آشنايي اش با استاد گفت و زبان گوياي شعر چاشني سخنانش در وصف استادبود. جناب آقاي دكتر مرتاض آن دانشي مرد را به جديت و پيگيري در كارها ستايش كرد و جناب آقاي دكتر ولي شاهي از خاطرات دوران صباوت و مدرسه و دبيرستان و دانشگاه و لحظات تلخ و شيرين با استاد گفت و بسيار تاثير گذار سخن راند و جناب استاد محمود الهام بخش قصيده اي غرا سروده بود با قافيه (ق) و بسيار فخيم و استوار و با صلابت خواند و بدين سان از چهره اي پرده برداري شد كه قبلاً نمي‌شناختيم و غبار مهجوري از رخ دانشي مردي بر گرفته شد كه پيش از رحلتش نمي‌دانستيم.


دريغا كه روي در نقاب خاك كشيد و اين چرخ برمدار گذشته خويش همچنان مي‌چرخد كه قانونش اين است و «رو پس نكرد هر كه از اين خاكدان گذشت» در طليعه همايش، آقاي رضا سلطان زاده مدير عامل مجمتع آموزشي حضرت مجتبي (ع) اينگونه ايراد سخن كرد:


«به نام خداوند جان و خرد


كزين برتر انديشه برنگذرد


با سلام و تشكر از اينكه دعوت مجموعه را پذيرفته ايد و با سپاسگزاري از يكايك شما خانم‌ها و آقايان به منظور شركت در جلسه بزرگداشت شادروان استاد احمدمدقق يزدي اجازه مي‌خواهد به استحضار سروران مكرم و معزز برساند:


عده اي از شاگردان استاد احمدمدقق يزدي با اعتقاد و ايمان به سخن گهربار مولاي متقيان علي (ع) كه مي‌فرمايد: «من علمني حرفا فقد صيرني عبدا» براي اداي وظيفه و تجليل از معلم متعهد و دلسوزشان از پيشنهاد دهندگان و موافق برگزاري اين مراسم بودند.


دوستداران فرهنگي و معلمان بر اين امر صحه گذاشتند چون همكاري را از دست داده بودند كه در طول ساليان دراز دوستدار و همگام و همراه و مدافع واقعي آنها بود.


دانشگاهيان، محققان و پژوهشگران بدين علت موافقت خود را براي تشكيل اين مجمع دوستانه اعلام نمودند كه در سوگ انديشمندي توانا، پژوهشگري آگاه، اديبي نكته سنج و نويسنده اي زبر دست نشسته بودند و مي‌گفتند بايد جلسه اي در شأن استاد برگزار گردد.


دوستان و آشنايان كه به سختي فقدان و درگذشت دوست عزيزشان را باور مي‌كردند خواهان برگزاري مجلس ياد بود و بزرگداشت بودند چون مي‌ديدند دوستي باوفا و همنشيني صديق و ياري خوش برخورد و مجلس آرا را از دست داده اند.


خانواده و فرزند زنده ياد احمدمدقق با از دست دادن پدري دلسوز، وظيفه شناس و خوش نام موافقت خود را با برگزاري اين مراسم اعلام نمودند تا با يادآوري نكاتي ارزشمند از زندگي آن فقيد سعيد همكاران و دوستان و شاگردان آن شادروان نامش را زنده و يادش را گرامي بدارند.


همكاران آن مرحوم در هيات مديره مجتمع آموزشي حضرت مجتبي(ع) و شركت فرهنگيان به ياد ارائه طريقهاي خردمندانه و كارشناسي شده آن زنده ياد در امور مختلف تعليم و تربيت نوباوگان و دانش پژوهان اين مجتمع آموزشي، همچنين در جهت پيشبرد و رونق امر خانه سازي و ديگر بخش هاي اقتصادي شركت كه با عضويت بيش از 4600 نفر سهامدار فرهنگي و اعضاي خانواده آنان تاسيس گرديده است موافقت خود را براي برگزاري اين مراسم اعلام نمودند.


اما اين حقير اعتراف مي‌كنم نتوانستم آن گونه كه شايسته و در خور مقام آن همكار، دوست باوفا، صادق و صميمي بايد باشد انجام وظيفه نمايم.


خاطرات فراواني از رفاقت به معناي واقعي كلمه 3-32 ساله با شادروان احمد مدقق يزدي دارم كه در حال حاضر مجال ذكر اندكي از آنها نيز فراهم نيست. باشد اگر توفيق يار بود در وقتي و مجالي ديگر به شرح آن بپردازم.


سروران مكرم و مدعوين با وفا، برگزار كنندگان اين مجلس مجدداً ‌به شما خير مقدم عرض مي‌نمايند و اميدوارند بتوانند در برابر لطف و مرحمتي كه فرموديد با شركت در جلساتي كه به منظور شادي و خوشي و به دست‌آوردن موفقيت هايي كه در زندگي نصيب شما و خانواده و اقوام محترمتان مي‌گردد عرض ادب و احترام كنند.


در برابر مقام شامخ و روح بلند شهداي گلگون كفن سر تعظيم فرود مي‌آوريم و به ياد همه درگذشتگان اين جمع و با ارج نهادن به مقام شايسته شادروان استاد احمدمدقق يزدي و ديگر معلمان و پيشكسوتان كه الفباي زندگي و تعليم و تربيت را به ما آموختند و با آرزوي علو درجات از پيشگاه با عظمت پروردگار رحمان و غفور و براي شادي ارواح مطهر و مقدس آنان بر پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد مصطفي(ص) درود مي‌فرستيم، موفق و پيروز باشيد.»



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا